αναλύσεις, διαλύσεις,

 επιλύσεις καταλύσεις, 

απολύσεις, παραλύσεις

κι όμως δεν υπάρχουν λύσεις!

Γράφει ο Γιάννης Φρύδας

 

ΣΤΟ  ΚΑΦΕΝΕΙΟ  ΤΟΥ  ΓΙΑΝΝΗ  15 

                                            

Θερινό: Τρύπιος Βράχος. Μπράβου στ’ς Θιρινιώτις! Πήραν νια τρύπα, έβαλαν γύρα γύρα κουτρώνια κι έφκιασαν αυτό του  ιντιπουσιακό μνημείου τ’ς φύσης…             

Βράχο, βράχο τον καημό μου τον μετράω και πονώ,

δήμαρχος που δεν θα γίνω για να πάω στ’ Ανθηρό.

Κι από τον πολύ το πόνο κι από τον πολύ καημό

Τρύπησα αυτόν το βράχο πέρα εκεί στο Θερινό.

Δήμαρχος δεν θα γίνω… Αποχώρησα, αλλά δεν έριξα και πέτρα πίσω μου… Από φόβο μην πετύχω κανένα δήμαρχο ή σκύλο! Στη σκέψη μου έρχεται ακόμα καμιά φορά ο χαμένος κόπος ο δικός μου και περισσότερο των συνεργατών μου. Έτοιμος συνδυασμός λέμε! Χρυσούλης Λαμπέρης, Πάνος Ζιώγας, Γιάννης Καπούλας, Γιάννης Θέος, Γιώργος Νασιώκας κι ένας Μήτρος απ’ τα Κουμπουριανά… Το επώνυμο το φαντάζεστε: ΄΄Κίσσας΄΄. Αυτούς τους αποκαλύπτω για να τους κάψω, να μην μπουν σε άλλον συνδυασμό. Τους υπόλοιπους δεν θα τους αποκαλύψω ακόμα. Δεν θέλω να σταθώ εμπόδιο στην πολιτική τους καριέρα και καλά είναι να βιαστούν, γιατί οι θέσεις κλείνουν στις παρατάξεις. Βέβαια με τον καινούριο νόμο δεν επιτρέπονται θέσεις ορθίων (όπως στα λεωφορεία) και μια παράταξη μόλις συμπληρώνει τις θέσεις καθιστών  θα αποδεσμεύει τους κομμένους να μπουν σε άλλη παράταξη. Έχουν να γίνουν παρατάξεις φέτος! Κάποιος θα μαζώνει κι τα στραγγίδια…  Καλά δε λέω, Μήτσιο;

Θα απουκαλύψου άλλουν έναν π’ πρέπει οπουσδήπουτι, για να τουν ξιντρουχιάσου, θα καταλάβιτι γιατί…  Ένα βράδυ ικεί πο’ ’γραφα κι ζήβαγα  (παρατατικός του σ’βάου) ουνόματα, για να καταστουλιάσου τ’ φατρία μ’, βρουντάει του τηλέφανου:

Ιμπρός, λέου. Ποιος είν’;

Είμι ου Ναπουλέουν…           

Ναπουλέους είπις; Ου μέγας; Κρίνι λίγου δυνατότιρα δε σι ακού καλά!

Tι μέγας τσαμπ’νάς; Ου Ναπουλέουν είμι, ου Απουστόλου… Τι του θέλ’ς του ιπίθιτου; Δεν έχει άλλουν στουν Αργιθέα κι στ’ν Ιλλάδα πεντέξι είμαστι ούλοι κι ούλοι.           

Ισύ είσι Ταρζάν; Τι μι θέλ’ς; Να μισουλαβίσου ιπειδής είστι λίγοι να σας κλείσουμι στουν Αρκτούρου, στου Νυμφαίου, μι τ’ς αρκούδις για προυστατιβόμινου είδους;

Όχι, αρέ! Να κλείσουμι συνδυασμό. Να μι βάλ’ς κι ιμένα μέσα για να βγαίνου όξου. Μ’ έφαγι του μέσα… καταλαβαίν’ς; Ούτι θέλου να βγου…           

Ναπουλέου, σι ξέρου κι θέλου τέτοια άτουμα, αλλά πουλύ μπιρδιμένα τα λες μι του μέσα μι του όξου μι του δε θέλου να βγου. Ιγώ δε βρήκα άλλουν για υπουψήφιου στ’ Λιουντίτ’, αλλά ιξήγα μ’!  

Πώς να βρεις, αφού είνι ούλοι υπουψήφιοι. Μαναχά ιγώ δεν είμι. Μόλις μι γλέπουν ουρμάν ίσια για να τ’ς ψηφίσου. Νια μέρα πήγα στ’ν πλατεία κι μ’ άρπαξαν. Τράβαγι ου ένας, τράβαγι ου άλλους φυλλιρούδια του π’κάμ’σου! Είχα φανέλα, αλλιώς θα να ’μεινα ξιμπλέτσουτους. Έρχουμι στου χουριό κι δε μ’ κουτάει να ρασέψου όξου. Γι’ αυτό σ’ λέου μ’ έφαγι του μέσα…Γι’ αυτό θέλου να μι βάλ’ς υπουψήφιου… Μιτά δε μ’ ματαχαλέβει κανένας ψήφου κι θα βγαίνου όξου. Δε θέλου να βγου σύμβουλους, να γλιτώσου θέλου. Κατάλαβις;             

Κι γιατί τόσοι υπουψήφιοι; Είνι καλό του νιρό π’ πίνιτι; Δεν του πάτι για κανιά ιξέταση, πουτέ δεν ξέρ’ς! Μπουρεί να φταίει κι του νιρό…            

Τώρα ο Ναπολέων τους λέει: «Μπορεί να μην κατεβαίνει η παράταξή μας, αλλά θα αποφασίσουμε όλοι μαζί ποιον θα στηρίξουμε». Και δεν τον ενοχλεί κανένας…

 

Άλλα βράχια κάπου βρήκα,                                                           

θέλω να τα πελεκήσω,

στους παράγοντες του τόπου

άγαλμα για να τους στήσω!

                     Εκτιμήσεις…      

Ο Α υποψήφιος έχει το Ανθηρό!                                                                                                                Βράχια στο Σέλτσο

Ναι, αλλά ο Β έχει το Κατούσι!

Καλά, κι ο Βασιλόπουλος έχει τα σούπερ μάρκετ ΑΒ (ελπίζω σε μια 6ευρη επιταγή)

Τι λέει ο Κούκος;

Κούκου! Κούκου! τι θέλ’ς να πει;

Όχι αυτός ο κούκος, ο μαχαλάς ο Κούκος στο Ανθηρό.

Εκεί τρεις κι ο κούκος είναι, δεν πα’ να ψηφίσουν όποιον θέλουν, δεν γίνεται ζημιά.

Κι οι Άγιοι Απόστολοι;

Θα ψηφίσουν τ’ς Βραγκιανίτις.

Πόσοι ψηφοφόροι υπάρχουν εκεί;

Κανένας!

Κάθε μαχαλάς και τάξη, κάθε ρούγα και ζακόνι  

Δε θέλου ανιδιουτιλείς!

  Βαρέθ’κα να ψηφίζου ανιδιουτιλείς. Απού τώρα κι σια πέρα θα ψηφίζου μαναχά ιδιουτιλείς. Αρκεί να του λεν… Θα ικτιμήσου που ’νι ειλικρινείς τουλάχιστουν…

  Ας γίνει, ρε πιδιά, και ένας συνδυασμός ιδιουτιλών! Κι ου άλλους στ’ν αρχαία Αθήνα τουν Αριστείθη ιξουστράκ’σι, γιατί βαρέθ’κι ν’ ακούει να τουν λεν δίκιου!

  Ακ’ ανιδιουτιλής!!!

Παροιμίες προς υποψηφίους

  • Ψηλά παπά μου τ’ άρχισες και δεν το βγάζεις πέρα.
  • Εγώ είμαι εδώ, που σπάω το αυγό.
  • Σ’ αυτόν τον τόπο τον στραβό, άλλος δεν ήταν κι ήρθα εγώ.
  • Μη μου πολυψηλώνεσαι γιατί ψηλός δεν είσαι, και το χωριό σου είναι κοντά,και ξέρω τίνος είσαι.

(να παίρνετε μία κάθε 6 ώρες και κανένα αντιπυρετικό, κόψ’τι κι κανιά βιντούζα

  Ας μ’ αγαπούν οι επίσκοποι κι ας με μισούν οι διάκοι!

    Όταν έφτασα τα 13 ΚΑΦΕΝΕΙΑ κάποιοι πίστεψαν ότι θα σταματήσω. Τι, ΠΡΟΠΟ είναι το ΚΑΦΕΝΕΙΟ, που άμα το πιάσεις σταματάς; Στο 14ο  ΚΑΦΕΝΕΙΟ πάλι νόμισαν το ίδιο. Σπάνια κανένας να τραβήσει απ’ το 14 για να πάει για το 31. Δεν ξέρω αν έγινα σαφής, αλλά οι Αργυράτες το κατάλαβαν…

  Στο 15ο  ΚΑΦΕΝΕΙΟ λοιπόν αρκετοί με ευχήθηκαν να μου ξεραθεί το χέρι ή να μου καεί ο υπολογιστής κι άλλοι με καταράστηκαν να τα χιλιάσω…

  Δεν ήξερα τι να κάνω… Αποφάσισα κι έκανα ένα δημοψήφισμα, για το αν πρέπει να συνεχίσω να γράφω. Κατά διαβολική σύμπτωση το 61,31% δημοψήφισε ΟΧΙ και το 38,69 ΝΑΙ. Ένιωσα προς στιγμήν μια ψυχρολουσία, μια  ελαφρά ψυχρασία…   μετά συνήλθα, σκέφτηκα ψύχραιμα, αποφάσισα: Έκανα το ΟΧΙ… ΝΑΙ… και συνεχίζω. Ξέρω ότι είστε κι μαθημένοι απ’ αυτό και δεν θα με παρεξηγήσετε…

Θα σταματήσω, άμα σταματήσου…  

Άλλο πλαστός Αργιθέας και άλλο πλαστός Αργιθεάτης

   Επειδή κυκλοφορούν πολλοί πλαστοί Αργιθεάτες τελευταία, μια επιτροπή αμπαρογνωμόνων τσιγαριδοπαραγωγών συνέταξε ειδικό διαγνωστικό τεστ με ερωτήσεις αργιθεάτικου ένδεια-φέροντος. Είναι το  γνωστό τεστ Βασίλη (Β. Α.)


ΤΕΣΤ ΤΟΥ ΑΡΓΙΘΕΑΤΗ - ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ


1. Πού κοντά πέφτει η Αργιθέα;                                                   

 Α.  Μαδαγασκάρη                      Β. Στα τρία σύνορα                  Γ. Κάτω απ’ τη Γαύδο
2.  Τι σημαίνει ζαλίκι;
Α. Ματσούκι                                 Β. Σ’φλί                                   Γ. Φορτίο στην πλάτη
3.  Τι πάει να πει κλαρίζω;
Α. Κόβω κλαρί     Β. Τριβαλιάζω κάποιον σε κουβέντα    Γ. Κατεβάζω τ’ αυτιά άλλου

4.  Τι είναι η σκλιμπότσα;
Α. Είδος κουτερίτσας            Β. Τσιουπελάγα κουτσουνόρα           Γ. Μεγάλη αγκίδα  
5. Τι είναι η μπολίτσα;                     
Α. Ξινός τραχανάς                   Β. Κοίλωμα στον τοίχο                   Γ. Ποδάρι από λαγό                 
6.  Αν οι αργιθεάτικες λέξεις σκλι, πλι, κτι, σχτι δεν τονίζονται ποιες δισύλλαβες δεν παίρνουν τόνο;
Α.  Κ’τας κρουνα                        Β. Κλεισ’ μπουργια                       Γ. Σφουγκ’ς τ’μυτς

7. Σε ποιο πανηγύρι έπεφταν κλιτσιές παλιά;
Α. Αμόλα Καλούμπα Κογκό      Β. Στεφανιάδα      Γ. Σχαν Ατραχάν Ζαϊρέ Μογγολίας

8. Πώς έλεγαν οι ψαλτάδες στα εγκώμια Μ. Παρασκευής το «λίθος λαξευτός»;
Α. Λύκος καψαλός                          Β. Λίθος ο ξυστός                         Γ. Λίθος αξευτός
9.  Όταν κυκλοφοράς σε δρόμους της Αργιθέας το χειμώνα τι πρέπει να κάνεις;
Α. Να φουσκώνεις τα λάστιχα Β. Να τα ξεφουσκώνεις Γ. Να κάνεις διαθήκη
10. Σε περίπτωση κατολίσθησης σε δρόμο, που παίρνει μέσα τον Αργιθεάτη, ποια είναι συνήθως η επικρατούσα φράση που λέει;
Α. Κι γω τουν ψήφ’σα τουν κιαρατά       Β.Να σο’ ’πιρνι ου διάουλους τ’ σφραΐδα σ’.

Δείτε σε ποια κατηγορία ανήκετε:

Αν απαντήσατε δέκα στις δέκα ερωτήσεις είστε πραγματικός Αργιθεάτης. Δεν είστε πλαστός, γι’ αυτό κερδίζετε κι έναν πλαστό και μισό γκιούμι ξινόγαλο.
Αν έχετε οχτώ στις δέκα είστε σχεδόν Αργιθεάτης, έχετε πλησιάσει πολύ κοντά ως τη Νεβροβούνιστα, τα Τσερκούβιανα ή το Χορίγγοβο.
Αν έχετε τέσσερα στα δέκα είστε ομογενείς Αργιθεάτες από την Νέα Μακεδονία.
Από δύο και κάτω απαντήσεις μάλλον είστε από Μπουρκίνα Φάσο ή απ’ το Μάλι, οπότε κονομάτε και κανένα βερνίκι…

Ο καφετζής συμφωνεί και συμπληρώνει

Αν απαντήσατε στις έντεκα απ’ τις δέκα, εσάς ψάχνουμε! Ελάτε για να σας κάνουμε δήμαρχο…

Οι πολιτικοί της κεντρικής πολιτικής σκηνής (καλά θέατρο είναι και λένε σκηνή;) πρέπει να περνούν τέτοιες διαγνωστικές δοκιμασίες. Δεν μπορεί να γίνεται πολιτικός κάποιος που δεν έχει γνώσεις ιστορίας τουλάχιστον επιπέδου δημοτικού σχολείου.

Οι Αργιθεάτες πολιτικοί που φιλοδοξούν κάθε φορά να διοικήσουν την περιοχή μας πρέπει να είναι σε θέση να απαντούν σε ερωτήσεις τοπικής ιστορίας και γεωγραφίας.

Επομένως καλά είναι να στρωθούν στο διάβασμα και να σταματήσουν να κουσεύουν από πανηγυρίου εις πανηγύριον και να π’λαλούν από γλεντοκομείον εις γλεντοκομείον με μοναδικό στόχο να βρεθούν στο δημαρχείον. Τον πολιτικόν δεν τον κρίνεις στον χορόν…

Αρχές Μάη, όσοι φ’ναρίσουν (που επισήμως δηλαδή θα ανακηρυχθούν υποψήφιοι), θα δώσουν ανάλογες εξετάσεις. Εξαιρείται απ’ την ύλη η ιστορία του Φουντωτού (Τι ιστορία να ’χει το Φουντωτό; Εκεί που είναι, ούτε ο Χριστόφορος Κολόμβος δεν το ανακάλυψε ακόμα). Εξαιρείται η ιστορία Αετοχωρίου, διότι την ξέρετε απ’ έξω κι ανακατωτά, μιας και σας έχει ζαλίσει ο καφετζής. Τέλος έξω είναι και η ιστορία του Τριζόλου για λόγους ασφαλείας. Δεν θέλουμε να πάτε για επιτόπια μελέτη εκεί και να πέσετε σε κάναν όχτο.

Ενδεικτικά θα δώσουμε κάποια SOS θέματα για να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι    σε τι θα κληθούν να απαντήσουν:

  • Πουρκουά (γιατί) το Ανθηρό με το Κατούσι δεν έγιναν ξεχωριστές κοινότητες παρότι έφτασαν μερικές φορές στα πρόθυρα εμφυλίου πολέμου, ο οποίος απεφεύχθη επειδή λειτουργούσε το Λαγκάδι ως ειρηνευτική δύναμη; (χρησιμοποιούμε το γαλλικόν πουρκουά αφού μιλάμε για την πρωτεύουσα και επειδή είναι η γλώσσα της διεθνούς διπλωματίας)
  • Γιατί η τιμή των Πετριλίων ανεβοκατεβαίνει; Ακολουθεί τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου ή πότε φταίει το ζερβό και πότε  το  προσήλιο;
  • Ποιο μέρος των Βραγκιανών ονομάζεται Ραχούλα; (Γεια σου, Πάνο!) Μην πάει ο νους σας στη Φσιόκα και προπαντός μη γελάτε!
  • Σε ποιο χωριό για να κόψεις το κολοκύθι πρέπει να το βάλεις πρώτα στον τρουβά, μετά να κρατήσεις γερά το  σκοινί και ύστερα να το χωρίσεις από την κολοκυθιά, για να μη σου πάρει τον κατήφορο και το χάσεις;
  • Ανήκουν οι Κουμπουριανίτες στην ινδοευρωπαϊκήν φυλήν;
  • Είχε δίκιο ο αείμνηστος παπα-Χαράλαμπος που θεωρούσε μεγάλο ΄΄ρήμα΄΄ τους Σπυρελιώτες και για ποιο λόγο;
  • Σε ποια χωριά βγάζοντας φωτογραφία δεν μπορείς μέσα στο πλάνο να πάρεις ουρανό και για να δεις απλώς ουρανό πρέπει να τεντωθείς ανάσκελα;
  • Γιατί οι αρχαίου Γλουγουβ’τσιάνοι είχαν του νεκροταφείου ικεί στ’ς πριόνις π’ δε σκάβουνταν κι δεν πάαιναν λίγου παραπέρα στου Κνίσιβου; Μήπους δεν ήθιλαν να παν στου Κνίσιβου ούτι πιθαμένοι;
  • Σε ποιον πόλο της Αργιθέας, που λέει κι ο Μήτσιος, έχουμε τα κατά κεφαλήν περισσότερα κλιματιστικά;
  • Πώς αντέχει ο πλάτανος στο Λεοντίτο και δεν ξεραίνεται με όσα ακούει απ’ τους Λεοντίτες;
  • Ποιος οικισμός έχει περισσότερους κατοίκους το Κουζιουκάρι ή το Τσιουκαρίσι;
  • Πώς ονομάζονταν παλιά η Καληκώμη και τα Ελληνικά; 
  • Ποιος έλεγε τη φράση «τέζα, παύλα, κρόνος, Μητσιανάς» στο λιασκοβίτικο πανηγύρι;
  • Πώς έφτιαξαν οι Στεφανιώτες τη λίμνη τους, αν και δεν φημίζονται για την εργατικότητά τους; Μήπως έκλεψαν και τη λίμνη;
  • Τι ώρα είναι;

Σας τάραξα στις παροιμίες σήμερα! Θα σας ταράξω και στη νομιμότητα!

Χαρά σ’ εκείνον που γελά, με τα παθήματά του, που κάνει γλέντι τον καημό, χορό τα βήματά του.           

Βαένι

Το

φαράγγι

Κόστιανος

 Καληκώμης  

                          Συμπληγάδες πέτρες Αργιθέας